Antropoloji Arkeoloji

8000 Yıllık Su Altı Mezarlığında Çubuklara Geçirilmiş Kafatasları Bulundu

İyi korunmuş yüz kemikleri görülen krania F296'nın ön görünümü. Fotoğraf: Sara Gummesson Kaynak: Antiquity Dergisi

Stockholm Üniversitesi ve Kültürel Miras Vakfı’ndan bir grup araştırmacı, İsveç’te bir dizi su altı mezarlığında bazı Mezolitik insan kalıntılarını ortaya çıkardı. Antiquity ( Antikite) dergisinde yayınlanan makalede bilimadamları, kalıntıların bulunduğu siteyi, kalıntıların durumlarını ve su altı mezar sitesine giden yollara ilişkin bazı tahminler ortaya koydular.

Mezolitik Çağ’da yaşayan insanlar avcı-toplayıcı bir toplumun parçasıydılar, bu sebeple gömü alanı ve içeriği araştırmacıları oldukça şaşırttı. O dönemde mezar yeri, dibi taşlarla kaplı sığ bir göldü. Bahsi geçen kalıntıların hepsi kafataslarından oluşmakta. Yetişkin kafatasları (bir tanesi hariç) çene kemikleri eksik bir halde bulundu. Ayrıca kafataslarının en az ikisinde tabandan tepeye doğru mızrak benzeri tahtadan bir çubuk takıldığının kanıtları ortaya çıkartıldı ki bu genelde düşmanları korkutmak için yapılan bir gösteridir. Fakat avcı-toplayıcı toplumların kafataslarını bu şekilde sergiledikleri veya korkunç cenaze ritüelleri yaptıkları bilinmiyordu. Bunun yerine, ölülerini basit, saygılı şekillerde gömdükleri biliniyordu.

Gömü alanı, Kanaljorden olarak bilinen bir arkeolojik alanın yakınında, güney İsveç’te keşfedildi. Arkeologlar, 2009 yılından beri bu alandaki çalışmalarını sürdürüyor ancak 2011 yılına kadar insan kalıntıları bulamayan araştırmacılar o zamana kadar sadece hayvan kalıntıları keşfetmişlerdi. Araştırmacılar bugüne kadar 11 yetişkinin kalıntılarını buldular. Bunlara ek olarak araştırmacılar bulunan kafataslarının hepsinde travma izlerine rastladılar. Bu insanlar defalarca kafalarına darbe almışlardı. Fakat bu darbeler cinsiyete göre kafatasının farklı bölgelerine vurulmuş. Erkeklerin kafalarının üst ve alın bölgelerinde darbe izleri bulunurken kadın kafataslarında darbe izlerinin genelde kafanın arka kısmında bulunduğu keşfedildi. Darbelerin hiçbiri öldürücü gözükmüyor ancak vücutlarının geri kalanına dair herhangi bir bulgu olmadığı için bu insanların ne şekilde öldüklerini tahmin etmek oldukça güç.

Fotoğraf: Fredrik Hallgren Kaynak: Antiquity

Araştırmacılar kurbanların başka bir yerde öldükten sonra gömü alanına taşındıklarını tahmin ediyorlar.

Kaynak