Evren Fizik

Verlinde’in Yeni Kütleçekim Teorisi İlk Testi Geçti

Astronom Margot Brouwer’ın liderlik yaptığı bir ekip, teorik fizikçi Erik Verlinde’in yeni teorisini kütleçekimsel merceklenme ile ilk defa test etti. Brouwer ve takımı Verlinde’in tahminlerini test etmek için yerçekiminin dağılımını 33.000’den fazla galaksi etrafında ölçtü. Verlinde’in teorisinin ölçülen yerçekimi dağılımıyla uyuştuğu sonucuna ulaşıldı. Sonuçlar İngiliz dergisi Kraliyet Astronomi Topluluğu Aylık Bildirimleri’nde yayınlanmak üzere kabul edildi.

Galaksilerin yer çekimi uzayı büker, öyle ki uzayda ilerleyen ışık da bir lensin içinden geçer gibi bükülür. Önplan galaksilerinin (lens) arkasında yer alan arka plan galaksileri bu yüzden biraz biçimsiz görünür. Bu etki önplan bir galaksinin etrafındaki yerçekimi dağılımını belirlemek için ölçülebilir. Astronomlar ayrıca galaksinin yarıçapının yüz katına kadar olan uzaklıklarda yerçekiminin Einstein’in tahmininden daha güçlü olduğunu hesapladı. Mevcut teori ise sadece görünmez parçalar -karanlık madde- eklendiğinde işe yarıyor.

Verlinde, şimdi yerçekiminin arkasındaki mekanizmanın sadece Einstein’ın teorisine alternatif olmadığını aynı zamanda gökbilimcilerin halihazırda karanlık madde olarak açıkladığı gizemli ekstra yerçekiminin kökenini de açıkladığını iddia ediyor.  Verlinde’nin yeni teorisi görünür maddenin kütlesine dayanarak ne kadar yerçekimi olması gerektiğini tahmin ediyor.

Brouwer, Verlinde’in 33.613 galaksi için tahminini sadece görünür kütleye dayanarak hesapladı. Verlinde’in teorisini test etmek için tahminleri kütleçekimsel merceklenme ile hesaplanan yerçekimi dağılımıyla karşılaştırdı. Gözlemlenen yerçekimi dağılımı ile tahminlerin çok iyi uyuştuğu sonucuna vardı ama karanlık maddenin ekstra yerçekimi kuvvetini de açıklayabileceğini vurguluyor. Bununla birlikte karanlık maddenin kütlesi gözleme göre ayarlanması gereken serbest bir değişken. Verlinde’in teorisi değişkensiz doğrudan tahmin sağlıyor.

Evren dinamik ve karmaşıkken yeni teori şuanda sadece izole edilmiş, küresel ve statik sistemler için geçerli. Çoğu gözlem henüz yeni teori ile açıklanamıyor, bu yüzden karanlık madde hala yarışın içinde.

Brouwer: “Şuan soru, teorinin nasıl geliştiği ve daha fazla nasıl test edilebileceği. Ama ilk testin sonuçları kesinlikle ilginç gözüküyor.”

Kaynak: Phys

Kamer Elciyar

Kuleli Askeri Lisesi mezunuyum. Gazi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği öğrencisiyim. Yaşamayı, bilimi, sanatı ve Dünya'yı açıklamamı sağlayan her şeyi seviyorum.