Evren

CERN, İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde Bilim Sergisi Açtı

Serginin amacı Evren’in kökeni ve maddenin temel bileşenleri hakkında merak etmeye ve şaşkınlık duymaya ilham olmaktır.

Bu sergi, CERN’deki Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’ndaki (BHÇ) deneylerin Evren’in bazı sırlarını nasıl çözmekte olduğunu açıklamakta ve geçmişteki temel araştırmalar ile günümüz teknolojileri arasındaki ilişkiyi göstermektedir.

Serginin içeriği:

• Girişte ziyaretçiler Büyük Patlama anına geri götürülür;
  • Büyük Patlama sahnesi, Evren’in tarihini anlatır;
  • Parçacık kuşağı, maddenin temel yapısını gösterir;
  • Gizem alanı, Evren’in ve maddenin sırlarından bahseder;
  • CERN araştırma alanı, LHC’de araştırmanın nasıl yapıldığını gösterir;
  • Teknoloji tohumları alanı, temel araştırmaları günlük hayatımızla ilişkilendirerek dünyamızın nasıl temel araştırmalar üzerine kurulduğunu gösterir.

Dış duvarlar sergi temasının ve sergi başlığının yer aldığı görsellerle bezenmiştir. Panellerde yer alan metinler Türkçe ve İngilizce olarak yer almaktadır. Serginin önemli bir bölümü özellikle genç kitlenin ilgisini çeken dokunmatik paneller ve oyunlar gibi etkileşimli medyadan oluşmaktadır. Sergi 12 yaş ve üzeri ziyaretçiler için uygundur.

Giriş / Entrance Tunnel

“Siz, sevdikleriniz ve çevrenizdeki her şey kökenleri evrenin ilk zamanlarına dayanan parçacıklardan oluşmaktasınız.”

Ziyaretçiler BHÇ tünelinden geçerken her şeyin ilk anına geri götürülür.

Büyük Patlama Sahnesi / Big Bang Theatre

“Güneşimizin 1000 katı kadar ağır olabilen ilk yıldızlar birer fabrika gibidir. Yakıtları tükendiğinde çökerler ve devasa süpernovalar olarak patlarlar; bu sırada yaşamın yapı taşları olan ağır elementler oluşur.”

Burada, Büyük Patlama’nın ilk anlarından günümüze kadar evrenin evrimini anlatan 5 dakikalık heyecan verici bir görsel-işitsel gösteri yer alır.

Duvarlardaki metin ve grafikler ise bu öyküyü daha detaylı bir şekilde anlatır.

Parçacık Kuşağı / Particle Zone

“Bizler CERN’de, dünyamızı ve bütün evreni meydana getiren bu küçücük yapıtaşlarını yani temel parçacıkları inceliyoruz.”

Bu kuşakta, “Parçacıklar ne kadar büyük?” ya da “Parçacıklar nedir?” gibi soruların rehberliğinde parçacıkların dünyasını keşfe çıkıyoruz. Ziyaretçiler farkına bile varmadan insan ölçeğinden atom, çekirdek ve parçacıkların mikroskobik dünyasına bir animasyon yardımıyla taşınır.

İlgi çekici bir video animasyonu parçacıkların, bazı aracı parçacıkları alıp vererek nasıl birbirleriyle etkileştiklerini gösterir. Etkileşimli bir oyun, kütle ile enerji arasındaki ilişkiyi, parçacıkları hızlandırıp çarpıştırarak keşfetmeye davet eder. Higgs hakkında da bir video bulunmaktadır. Duvarlardaki büyük grafik panellerinde ise maddenin yapı taşları ve dört kuvveti ileten aracı parçacıklar gösterilerek resim tamamlanır.

Dokunmatik ekrandaki “Facebook tarzı” etkileşimli bir uygulama sayesinde ziyaretçilerin parçacıklar, onların keşif hikayeleri ve bazı özellikleri hakkında bilgi edinmeleri sağlanır.

Gizem Alanı / Mystery Room

“Gözlenebilir maddenin tümü, evrenin sadece %4’ünü oluşturmaktadır. Peki geri kalanı nerede?”

Bu alan, evrenin en ilgi uyandıran gizemlerinden bazılarına ayrılmıştır.

Bu gizemlerin doğurduğu büyük sorulardan bazıları, bilim insanlarının en fazla ilgilendikleri gizemler hakkındaki açıklamalarını içeren etkileşimli panellerde daha da derinlemesine ele alınıyor.

Ziyaret Saatleri

Sergi 23 Temmuz’a kadar haftanın her günü 9:00 – 18.00 ziyaret edilebilir, resmi tatillerde kapalıdır.

Sergiye giriş ücretsizdir.